Ibalans Lidköping Yoga och meditation

Yoga & Meditation

Själv utövar jag yoga och meditation varje dag och har så gjort ett par år. Yoga och meditation har blivit ett naturligt behov, en livsstil och jag har insett vilka fantastiskt goda egenskaper det har på individens välbefinnande. Detta har resulterat i att jag vill förmedla det till andra.

 

 
Jag är registrerad yogalärare hos Yoga Alliance genom Seasonal Yoga 200 h och är barnyogalärare genom Kids Yoga Foundation Sverige 95 h och har kompletterat min yogapraktik med fördjupningar inom yinyoga och mantrayoga.

 

Seasonal Yoga

Seasonal yoga är en mjuk hatha yoga som väver in Qi gong och följer naturens förändringar och ständiga flöde. I vår yoga fokuserar vi på att hitta kroppens centrering, att känna energin och flödet i kroppen och att utveckla våra asanas. Vi inkluderar en meditation/avslappning och betoningen är välbefinnande, harmoni och hälsa. Vi följer den kinesiska medicinens årstider och stimulerar organ och dess akupressurpunkter i just den årstid vi är i. Vilket innebär att yogans energi och asanas förändras under året. Det som händer i naturen återspeglas i oss. Vi behöver årstidernas olika energier och skiftningar för att balansera vila och aktivitet. Om vi tillåter för mycket obalans eller stress känner vi oss dränerade på energi och upplever att vi arbetar mot oss själva. Schema

 

Meditation

Syftet med meditation är att stilla sitt sinne. Då skapas förutsättningar för ett inre lugn vilket bidrar till att utveckla en förmåga att lättare hantera både sina tankar och känslor. Det är vanligt i en meditation att man riktar sin koncentration och uppmärksamhet på något föremål, föreställning eller en företeelse. Det kan bland annat vara ett ord man uttalar tyst, sin egen andning, fokus på den egna kroppen som en helhet, energicentra i kroppen (chakras), ljud eller en vägledd meditation. Vanligast är att man sitter, men man kan också ligga ner, stå eller gå.

 

Årstiderna i Seasonal yoga

 

Våren

Grönskan börjar synas och knoppar brister med stigande energi. Under våren introducerar vi ögonyoga, yogapositioner som stärker benen och sidböjande och roterade positioner för inre rening. Vi stärker Prana (livsenergin) långsamt och hittar tillbaka till starka rötter i både händer och fötter. Under våren stimulerar och stärker vi leverns- och gallblåsans meridianer.

 

Sommaren

I vår yoga fortsätter vi med sträckande övningar som öppnar oss och lägger till lite mer utmaningar för att svettas, stimulera hjärta och cirkulation. Yogaflödena går lite snabbare för att stimulera värme, glädje och ett personligt uttryck. Under sommaren stimulerar och stärker vi hjärtats-, tunntarmens-, trippelvärmarens- och hjärtsäckens meridianer.

 

Sensommaren

När sensommaren kommer och naturen doftar av jord och börjar gulna. Vi skördar, nätterna blir mörkare, fuktigtare och naturens energi sjunker. Då riktar vi yogans fokus mot vårt kroppscenter. Ett center är nödvändigt för att det ska finnas olika riktningar. Vi tränar mer balanser. Vårt nya fokus stärker bland annat magens funktion. I våra sensommar asanas stimulerar och stärker vi magens- och mjältens meridianer.

 

Hösten

Den färgsprakande hösten kommer med klar och hög luft, energin drar sig samman ytterligare. Löven släpper tagen om grenarna och faller mot jorden. I vår yoga introducerar vi nu mer andningsövningar och avslappning. Vår yoga handlar mer om kvalitén på rörelser, tankar, känslor och medvetenhet. I höstens yogaflöden släpper vi taget om onödiga spänningar och bygger uthållig styrka. Vi stimulerar och stärker vi lungornas- och tjocktarmens meridianer.

 

Vintern

Under tjälen och snötäcket är energin vilande. Naturen förbereder sig för att sätta ny fart under våren som följer. Mörkret ger oss signaler att sakta ner, reflektera och samla kraft. I vår yoga utvecklar vi rörlighet i ryggraden och höfterna samtidigt som vi tränar på att känna yogaflödet hellre än att göra det. Vi behöver värme i det kalla klimatet och jobbar med invärtes vitaliserande övningar. I våra vinter asanas stimulerar och stärker vi njurarnas- och urinblåsans meridianer.